SMS – jak zmienił komunikację między ludźmi?
SMS jeszcze do niedawna był jednym z podstawowych sposobów porozumiewania się, niezależnie od typu relacji. Jak naprawdę wpłynął na komunikację między ludźmi?
SMS – jak zmienił komunikację między ludźmi?
Pierwszy SMS został wysłany pod koniec 1992 roku. Na początku miał służyć raczej jako powiadomienie systemowe. Dopiero długo później, wraz z obniżką cen w stosunku do rozmów telefonicznych stał się jednym z podstawowych narzędzi komunikacyjnych. Dziś coraz intensywniej wypierają go komunikatory należące do mediów społecznościowych, choć na razie nikt nie wróży końca jego istnienia. Jak SMS zmienił komunikację między ludźmi?
Krótkie wiadomości tekstowe
160 znaków – ile treści, szczególnie w języku polskim, można zmieścić w tak krótkiej formie? Okazuje się, że wiele. SMS przez lata swojej kariery służył do wyznawania miłości, kończenia relacji, umawiania się na spotkania, informowania o miejscu swojego pobytu… Liczba możliwych do wysłania wiadomości w pakietach z roku na rok rosła, a ich cena malała w stosunku do kosztów przeprowadzonych rozmów telefonicznych.
SMS to też świetny sposób przekazania informacji w momencie, gdy druga strona nie może odebrać telefonu. Jest to także idealne rozwiązanie dla introwertyków, dla których każda rozmowa wiąże się z olbrzymim stresem!
Ideał introwertyków
Są osoby, dla których problemem jest nie tylko rozmowa z urzędnikiem, zamówienie pizzy czy przeprowadzenie telefonicznej konsultacji, ale też takie, którym serce bije szybciej, gdy mają wykonać telefon do bliskiej osoby. SMS to idealne rozwiązanie, dzięki któremu nie muszą wychodzić ze swojej strefy komfortu, aby załatwić jakąkolwiek sprawę!
SMS pokochały osoby o różnych temperamentach. Ekstrawertycy potrafią wysyłać je jeden za drugim, nie czekając na odpowiedź. Są też osoby, które nigdy nie odpisują lub przez wiele godzin nie orientują się, że SMS nadszedł. Dla nich krótkie wiadomości tekstowe z pewnością nie są ułatwieniem w komunikacji!
Ewolucja SMS
Wraz z kolejnym pokoleniem zmienił się sposób używania SMS. Znaleziono kreatywne rozwiązania, które pozwoliły na zmaksymalizowanie treści we wspomnianej niewielkiej liczbie znaków. Pojawiły się emotikony składające się ze znaków interpunkcyjnych oraz pochodzące z języka angielskiego skróty, takie jak „IMHO”, „THX”, „XO” itd. Zanim jeszcze ktokolwiek myślał o łączeniu wielu wiadomości w jedną lub obrazkach przedstawiających nastrój czy czynność, użytkownicy sami wpadli na to, jak usprawnić komunikację!
Wbrew przewidywaniom SMS nie wpłynęły negatywnie na relacje między ludźmi. Wręcz przeciwnie – zacieśniły je. Osoby, które do tej pory nie miały możliwości kontaktowania się ze sobą, teraz mogły to zrobić w każdej chwili, w kilka sekund i to bez dostępu do komputera! „Pisanie ze sobą” nabrało nowego wymiaru. Przycisk „wyślij SMS” pozwalał utrzymywać znajomości, leczyć tęsknotę za bliskimi, intrygować, plotkować oraz wymieniać się tajemnicami i najskrytszymi myślami. Napisanie ich było często o wiele łatwiejsze, niż wypowiedzenie na głos.
Komunikatory internetowe a SMS
Dzisiaj, mimo że SMS w większości pakietów są bezpłatne i można ich wysyłać dziennie setki, powoli są wypierane przez komunikatory powiązane z mediami społecznościowymi. Wystarczy dostęp do Internetu – mobilnego, którego ceny zresztą również spadają czy WiFi – aby w wygodny sposób i swobodnie kontaktować się z bliskimi. Tak, jak wcześniej SMSy, dziś te sposoby komunikacji uważane są za „zabójców relacji międzyludzkich”, jednak dopiero czas pokaże, czy te przepowiednie staną się prawdą.SMS coraz częściej jest używany w swojej pierwotnej formie powiadomień systemowych. Dziś, oprócz operatorów komórkowych, mogą ich używać także prywatne firmy, organizacje czy instytucje. Tego typu usługa SMS służy do wysyłania alertów oraz powiadomień o etapie realizacji, zmianach organizacyjnych, promocjach czy nowościach. Powiadomienia SMS są istotnym elementem strategii marketingowej i sprzedażowej i z pewnością przez wiele następnych lat to się nie zmieni. Chociaż więc rola SMS jako sposobu komunikacji między ludźmi maleje, wciąż jest – i będzie w przyszłości – jednym z najskuteczniejszych sposobów dotarcia w relacji B2C.